انتخابات وقضايا ساخنة > مين يصدق .. هشام الجخ .. طلع حرامي !!!!

نشر في 19/04/2011




فيديو
هشام الجخ
http://www.youtube.com/watch?v=_sdV4ZMwvFQ


كتب : محمد خليل

رغم حبنا للشاعر هشام الجخ .. ولكن حزنا بعد ان عرفنا بسرقاته .. فقد حسمت وكالة الشعر العربي الاخبار التي انتشرت مؤخرا حول سرقة الشاعر هشام الجخ لأشعار الشاعر عبد الستار سليم، اكدت الوكالة ثبوت واقعة السرقة.

وكانت أبرز التفاصيل التي نشرتها الوكالة هي أن الشاعر هشام الجخ عرض على الشاعر عبد الستار سليم الاعتذار عن سرقته لمجموعة من أشعار سليم وعمل مقابلة تلفزيونية في عدد من القنوات الفضائية لتصفية الأجواء بينهما ولكن الشاعر عبد الستار سليم رفض بشدة.

وأرجعت الوكالة بداية المشكلة إلى شاعر مدينة نجع حمادي المعروف عزت الطيري الذي اكتشف سرقة الجخ لمربعات من ديوان عبد الستار سليم في فن الواو " واو..عبد الستار سليم" الذي نشر الجزء الأول منه ضمن سلسلة "إبداعات" بالهيئة العامة لقصور الثقافة عام 1995، أما الجزء الثاني فمازال ينتظر النشر.

وأكد الطيري على صفحته الشخصية بالفيسبوك أن الجخ قرأ تلك المربعات في أمسية بساقية الصاوي، وأمسية أذيعت على الهواء في جامعة سيناء.

وعلى الفور اتصلت وكالة أنباء "الشعر العربي" بالطيري الذي على علاقة صداقة وطيدة بالشاعر عبد الستار سليم، لمعرفة تفاصيل هذا الاتهام. ومن جانبه لم يتوان الطيري في فضح الأمر بعرضه نماذج من المربعات التي تؤكد اتهامه للجخ بالسرقة.

أما الشاعر عبد الستار سليم فقد أعلن عن اعتزامه اتخاذ كافة الإجراءات القانونية لمقاضاة هشام الجخ الذي اتهمه بسرقة أعماله الأدبية، فضلا عن كشفه النقاب عن تحضير مقال للنشر في الصحف يسرد فيه واقعة تعدي الجخ على ملكيته الأدبية.

وفي السياق ذاته نصح الناقد الدكتور مدحت الجيار الشاعر هشام الجخ بالاعتراف بخطئه وحل القضية بشكل ودي، خصوصا أن القضية موثقة بوضوح من خلال ديوان عبد الستار المعروف لدى الجميع منذ ما يزيد على 10 سنوات، فضلا عن التسجيلات التي تثبت الواقعة، مما يعني خسارة مؤكدة للجخ.

نفى الجخ في تصريحات صحفية سرقته لأشعار عبد الستار سليم، في الوقت الذي يؤكد فيه سليم أن الجخ اتصل به وعرض عليه الظهور معه في عدد من القنوات الفضائية وطلب منه أن يستقبله ولكنه رفض لقاءه.

الجخ ذاع صيته بعدما حصل على المركز الثاني في مسابقة أمير الشعراء في الجولة الأخيرة منها، إلا أن المشاكل التي تورط بها مؤخرا واتهامه بالسرقة قد تهدد شهرته






Share/Bookmark

التعليقات (اضافة تعليق)

1
ارسل بواسطة ياسمين في ,20/04/2011

المفروض انه نقرأ ومن ثم نحكم ولذلك قرأنا ومن ثم حكمنا حتى نكون منصفين برأينا

2
ارسل بواسطة مُحب الشعر في ,19/04/2011

و إيه اللي جابك للتفاهة ؟ يا سِمّـين

3
ارسل بواسطة ياسمين في ,19/04/2011

مافى فايده كلام تافه وارد اتفه

4
ارسل بواسطة سلامتك من القهرة يا ابو السباع في ,19/04/2011

أخي إسماعيل المصري الحُر ، سلامتك من القهرة يا رجل ، الناس اللي اتهموا هشام بالسرقة كل اللي عملوه إنهم جمعوا المربعات من أفواه الرواة و عازفي الربابة في الصعيد (بالظبط زي ما عمل الأبنودي مع السيرة الهلالية) و طبعوها في كتب (سبوبة و شهرة يعني اتنين في واحد) و ربنا يكفينا شهر الحقد و المعاناة من الدونيّة ، شاب زي هشام من سن ولادهم رجع الشعر لجمهوره الحقيقي ، و هم بقالهم دهر بيغنوا لنفسهم ، دلوقت الناس عرفتهم (الحمد لله) بسبب الجخ ، و أنا أقول لهشام (أكيد هيعدي من هنا و يقرا كلامي) سيبك منهم يا ابني و قول للمحامي بتاعك يقلب السحر على الساحر علشان الناس كلها تعرف مين هو اللي حرامي ، شوفلك حد باحث في التراث يثبت للناس إن المربعات دي زيّها زي مِتى أشوفك\\ و غيرها و ربنا معاك ، همّ عينهم على فلوس الجايزة\\ اللي انت رجعت بيها من الإمارات بعد ماطولت رقبة جيل بحاله ، خش على صفحة الطيري في الفيس و شوفه و هو بيتحايل على الناس يوصوا عليه زمايلهم في اتحاد الكُتاب علشان ينتخبوه ( ) و اقرا قصائد غرف النوم اللي هو بيكتبها عن عورات النساء ، و اقرا مطالبته لمستر واو بنص التعويض اللي هيلهفه منك ، إوعى تتهز يا هشام ولاّ تمنحهم اعتراف بإنهم أساتذتك (زي ما بيقولوا) ربنا معاك

5
ارسل بواسطة اسماعيل خره المصري في ,19/04/2011

المفروض تغيرو اسم الجريده من جريدة الواقع الي جريدة الاخبار الكاذبه وتلفيق التهم
يا راجل ده من يوم الثوره ما قالتش خبر عدل ولا صادق
والدليل الخبر ده ولسه موجود بينشر
رحيل مني الشازلي عن برنامجها ومازالت قاعده قرفانه وفاكره نفسها اوبرا
http //www.alwakei.com//news/3094/index.html

6
ارسل بواسطة اسماعيل المصري المقهور من كل المصريين في ,19/04/2011

لسه برضه الاعلام بيكذب ويلفق تهم حرام عليكم حتي بعد الثوره الشعب المصري هو هو احنا فعلا فراعنه ومليناش غير الكرباج والله لو انعدل ديل الكلب المصري حاله ما ينعدل شاغلين نفسكم بهشام الجخ سرق ولا مسرقش ما يسرق يا اخي وانت مالك ما البلد كلها اتسرقت واحنا قاعدين نتفرج كنت عملت ايه انت ولا غيرك لما حسني مبارك وزباينته سرقو مصر وخلونا قاعدين متغربين بقالنا 20 سنه مش عارفين نربي عيالنا اتقي الله وخليك في نفسك وحافظ علي بيتك الواحد فينا مش قادر يحكم بيته هيحكم علي الاخرين واخر كلامي قصيدة جحا مسروقه قصيدة اخر ماحرف من التوراه مسروقه قصيدة التاشيره مسروقه تعرف لو هشام الجخ ما كتبش غير دول والباقي كله مسروق كفايه عليه لانه علي الاقل احسن منك تعرف تكتب زيه انت بطلو حقد بقي خلاص قرفنا داتكم مصيبه تاحدكم

7
ارسل بواسطة ابراهيم في ,19/04/2011

مش عارف مدي صحة الكلام دا وان كنت اشك فية . بس هو واحد زي الجخ واخد مركز تاني ممكن يكون حرامي .؟؟ طب واشعارة اللي كسب بيها مسروقة هي كمان . طب واية هي الاشعار اللي هو سرقها ؟؟

8
ارسل بواسطة massery في ,18/04/2011

ya haramyyyyyyy
el haramy ahow ahow
ya wehesh
ya nassab
ya haramyyyyyyyyyyyyyyyy
harameya harameya

9
ارسل بواسطة سحر سعيد في ,18/04/2011

بسم الله الرحمن الرحيم
يا أيها الذين آمنوا إن جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا أن تصيبوا قوما بجهالة فتصبحوا على ما فعلتم نادمين
صدق الله العظيم

اضافة تعليق
اسمك
بريدك الالكتروني
التعليق
اخبار ذات صلة  


Powered by ScriptStars